Även om allt fler köp görs på nätet handlar vi fortfarande allra mest i butik. Och den som lägger mycket krut på sin onlinemarknadsföring måste även lägga en hel del tanke bakom marknadsföringen på plats i affären.
En ny typ av marknadsföring har kommit till butiker och köpcentrum runt om i landet. Man försöker nämligen få kunderna att handla mer genom att spruta allt fån bulldoft till läderlukt i affärerna. Man har börjat ta till vara på det faktum att 75 procent av våra beslut faktiskt påverkas av dofter. Detta har man exempelvis i USA insett för många år sedan och där är doftmarknadsföring ett mer vedertaget begrepp. Men nu börjar det alltså ta allt större mark även i Sverige. Läs mer.
Skylta bra i butik
Men det är inte bara doftmarknadsföringen som man satsar mer på i Sverige, utan det har överhuvudtaget blivit vanligare att i butiker ta till knep för att locka kunderna till köp. Exempelvis har många affärer speciella skyltställ där de exponerar de varor som är nya eller som de har många av. Sådana ställ kan man köpa på http://www.displayexperten.se/category/skyltstall. De på Displayexperten är just experter på det här med att exponera varor i butik på ett bra sätt och vill man ha hjälp av dem kan man klicka här.
Musik lockar till köp
Något annat som man knappt kan tro lockar oss till att köpa mer, men som faktiskt gör det, är musik. I Dagens Nyheter kan man exempelvis läsa att ljudet av ladugård och råmande kor faktiskt får oss att köpa mer mjölk. Musik i upptempo kan även få oss att äta snabbare när vi sitter på restaurang och ny musik kan få speciellt ungdomar att stanna längre i en butik.