Det är Skatteverket och Konsumentverket som rapporterar att det finns stora brister inom vad som är okej och inte okej vad gäller marknadsföringen hos influencers på sociala medier. Det är en enkel marknadsföringsform som lätt når ut till enskilda, men det finns inga tydliga regler kring hur man får göra.
Vi har tidigare skrivit om att digitala byråer behöver analog marknadsföring och vikten av det, läs mer. Något oerhört populärt idag vad gäller marknadsföring i sociala medier är att använda sig av influencers.
Personlig reklam på sociala medier
Men vad är en influenser egentligen? En influencer är ibland en känd person men framförallt en inflytelserik person, som med ett nätverk av följare talar väl om en produkt eller en tjänst. Denna influenser får då betalt av företaget eller organisationen i fråga. Det är alltså en ny typ av marknadsföring som blir allt mer populär.
Problematiskt med otydliga regler
Men nu höjer alltså Skatteverket och Konsumentverket rösten kring att det finns stora brister inom vad influenser får och inte får göra, samt hur det gör det. Det är mycket som är otydligt och tveksamt. Bland annat är det oklart om influencers bör markera ett inlägg om en produkt som reklam eller inte. Och influencers förstår inte alltid när de gör reklam.
”Många vet inte om att de varor som man får skickade till sig av företag och som man lägger upp på sina sociala medier-konton räknas som betalning”, skriver Sveriges Radio i en artikel.