Vad kännetecknar en bra webbutik?

Idag handlar vi allt mer av våra varor, produkter och kläder från nätet, men vad är det egentligen som kännetecknar en bra webbutik?

http://www.dreamstime.com/-image11768445När det kommer till att shoppa online finns det en hel del saker som ska stämma när det kommer till vilken butik vi väljer att handla ifrån. Det är exempelvis viktigt att det finns tydliga leveransvillkor, kontaktuppgifter till företaget och att man som konsumenet känner att det är en seriös handlare som man handlar ifrån. Därför är det ytterst viktigt att alla som arbetar med e-handel utformar sin webbutik på ett bra och tydligt vis – annars går kunderna till någon annan.

Hårdare regler sedan 2014

Under 2014 ändrades reglerna för vad en webbutik måste innehålla för att stärka konsumentskyddet. Exempelvis har ångerrätten utökats. Numera måste butiken hålla tydlig information om hur ångerrätten går till och om man inte har denna information så utökas ångerrätten från 14 dagar till 12 månader, skriver tidningen Privata Affärer. Likaså måste även webbutiken återbetala kundens pengar för den köpta och återlämnade varan inom 14 dagar eftersom att detta enligt lag måste ske utan dröjsmål. Något annat som också kan vara bra att känna till son e-handlare är att förr så fick kunden bara lämna tillbaka en vara om den var i ”väsentligt oförändrat skick” vilket betydde att kunden inte fick göra några större förändringar på produkten, smutsa ner eller förstöra den – men nu har denna regel helt tagits bort och huvudregeln är istället att kunden alltid har rätt att lämna tillbaka vad denne köpt (läs mer).

En bra webbutik har:

  1. En lättnavigerad sajt – det ska vara enkelt att se, hitta och köpa produkterna, så använd en enkel design som är lätt att förstå. Ett tips är att sortera in sajten i olika kategorisidor med både huvudrubriker och underrubriker för att sortera dina produkter.
  2. Kunnig kundtjänst – ange tydliga öppettider och ge kunden flera sätt att ta kontakt exempelvis via e-post, chatt-ruta och telefon.
  3. Flera betalsätt – låt kunden själv välja vilket betalsätt denne föredrar, alltid bra om kunden kan välja bland minst två olika sätt såsom faktura eller kredit.
  4. Bekräftelse av köp – enligt E-handelslagen måste kunden utan dröjsmål få en bekräftelse via e-post av sin beställning (Källa).
  5. Tydliga villkor och priser – ange alltid fraktpriset och regler kring ånger- och bytesrätt.
  6. Snabb leverans – ange alltid hur lång tid det beräknas ta innan varan levereras.