Kommunikationen med ens medarbetare

Under den senaste tiden har kommunikationen online, både för företag och för privatpersoner varit vad som diskuteras i stor utsträckning. Precis som det att alla former av kommunikation online är av stor vikt, är kommunikationen i verkligheten viktig. Självklart inom verksamheten och ens yrkesliv, men även i privatlivet.

Det finns bra utbildningar på marknaden, av dem som kan sin sak finns bland annat Affärscoachens ledarskapsutbildningar. Affärscoachens utbildningar kretsar kring att man alltid kan bli bättre och få ut mer av sitt ledarskap om man får ytterligare kunskaper. Människor kan alltid utvecklas och det är farligt att känna sig så pass nöjd och tillfredsställd att man inte är intresserad av att utvecklas eller bli bättre än vad man är idag. Detta gäller såväl duktiga och uppskattade ledare som dem som uppenbart har tydliga förbättringsområden.

Uppskattade ledare

Precis som att det finns bra ledarskapsutbildningar, finns det också bra chefer och ledare som uppskattas för sin ledarstil av sina medarbetare.  Än av de duktiga ledarna som redan finns ute i näringslivet är Karin Tenelius som beskriver sin syn på saken här:

”För ledarskapskonsulten Karin Tenelius är ledordet medarbetarmakt. Tillsammans med några kollegor köpte hon konkursboet Elisabethgården år 2010. Nu, två år senare har hon ändrat färgen på företagets siffror, från röda till svarta.
– Ett bra arbetsklimat och ett platt ledarskap är nyckeln till ett framgångsrikt företag.”

Anpassa kommunikationen efter mottagaren

Olika typer av organisationer och grupper kan ha olika krav och mål för kommunikationen. Med detta menas att kommunikationen alltid delvis baseras på mottagaren, och därför kan variera och vara föränderlig. En bra ledare vet dock hur man på bästa sätt anpassar sin kommunikation, så att man alltid når fram på bästa sätt.