H&M och digital handel

Eftersom klädbranschen verkligen genomgår ett skifte vad gäller handel, måste H&M verkligen se till att vässa sin exponering på de större plattformarna för mode på nätet, som Alibaba, Zalando och TMall. Det nämligen inte så bra. Nu ska de försöka vända skeppet.

 

I ett tidigare inlägg skrevs det om hur viktigt det är med bra marknadsföring i butik.  Det är något som H&M nu vill satsa mer på.

 

Det kan sägas vara en rätt så motig tid för modejätten och klädkoncernen H&M. I Dagens Nyheter går det att läsa om hur svaga rapporter tillsammans med börsras och rasismanklagelser verkligen har omgett klädföretaget. Det tillsammans med avslöjanden om klädbränning har verkligen inte gjort 2017 till det bästa året i koncernens historia. Det tillsammans med en vikande försäljning i butikerna runt om i världen bäddar för ett år med förnyelse och omställning enligt vd.

 

Dålig försäljning i butikerna

 

Med minskad trafik i de vanliga butikerna har nu klädjätten bestämt sig för att stänga närmare 170 fysiska butiker runt om i Europa, i stället vill man satsa på fräscha, intressanta koncept i vissa flaggskeppsbutiker – som den i Fältöversten på Östermalm i Stockholm. Nu startar man även ett nytt varumärke – Afound, där ska tidigare säsonger av koncernens kläder säljas, samt innevarande säsong och vintage – till bra priser. Detta varumärke kommer att sälja H&M-kläder men även kläder från andra varumärken menar man. Varumärket beskrivs som ”style and deal hunting paradise” enligt klädjätten själv, något som det går att läsa vidare om i en artikel i Dagens Industri bland annat.

 

Så ska H&M bli starkare enligt dem själva

 

Mer om hur H&M tänker för att ta sig upp på en lönsam, bra nivå igen går att läsa i Privata Affärer. Deras tre huvudpunkter är vidare:

 

  • Fortsätta att utveckla befintliga varumärken. Viktigast här är H&M-varumärket. Fokus på design, kvalitet, pris och relevans.
  • H&M ska öka sitt fokus inom varuförsörjningskedjan med ett större inslag av digitalisering och automation. Bolaget ska jobba med avancerad dataanalys och AI.
  • Ny tillväxt. Fortsätta att gå in på nya marknader och att bredda sortimentet för de olika varumärkena. Olika partnerskap utvärderas där samarbetet med kinesiska Tmall är ett exempel. H&M-gruppen ser även potential för att lansera nya koncept för de befintliga varumärkena.