Hjälp utifrån

Idag finns det många olika byråer som hjälper företagare med de olika delarna av deras verksamhet. Samtidigt har företagen möjligheter att skapa egna interna avdelningar som sköter alla delar och processer åt dem. Det finns endast några inriktningar som man inte bör låta avdelningarna att sköta, dessa handlar om företag som behöver rikta hela sin fokus på sitt område:

  • Reklambyrå, en reklambyrå är renodlade reklamare med allt vad det innebär. Man kan låta sin marknadsavdelning sköta dessa delar men värt att komma ihåg är att PR inte är samma sak som reklam. Den bästa lösningen är att kontakta ett företag som Reklambyrå Kontrapunkt och låta marknadsavdelningen sköta dialogen däremellan.
  • IT-konsulter, bär det internationella namnet för en rådgivare. Dessa kan man ha på en fast tjänst på IT-avdelningen men det är också en smidig lösning att hyra in dessa till sitt företag för just en konsultation.
  • Projektledare, många gånger använder sig företag av sina egna anställda med titeln projektanställda, i vissa fall är det självklart en lönsam och lyckosam historia. Men för vissa projekt där det krävs en expert på området som fattas hos de anställda så är det en bra idé att antingen anställa under en kort tid eller att hyra in och köpa tjänsten.
  • Webbyrå, självfallet är det inte alla företag som behöver denna externa byrå, men för många gäller det att analysera sin hemsida och få råd och tips om hur man förbättrar sidan.

Enklaste sättat att välja rätt byrå är genom att fråga efter en portfolio.