Framtidsyrken inom E-handel

Vi utför en allt större andel av våra köp online. Företag som inte lyckas ställa om sig från de fysiska butikerna till de digitala riskerar att förlora sina kunder. Vilka nya yrken föds i kölvattnet av denna utveckling?

Det finns vissa grundläggande förutsättningar för att lyckas med som återförsäljare på nätet. En av dessa är att använda sig av en bra plattform för e-handel på sin hemsida. Men vad är en bra plattform – och vilka har förmågan att avgöra skillnaden mellan en bra och en dålig plattform? På senare år har man pratat mer och mer om UX, eller user experience, och hur man med en sajt som flyter smidigt kan öka sin försäljning.

För att utveckla användarupplevelsen anlitar man ofta en UX-designer. Alltså någon som fokuserar på hur kunden möter de produkter och tjänster som erbjuds på sidan – och undersöker om det är möjligt att förenkla navigeringen och effektivisera informationsflödet.

Handel i virtuella butiker

Samtidigt som det konstaterats att ungefär 12 procent av de nuvarande jobben kommer att försvinna inom den mer automatiserade e-handeln kommer också en hel del nya jobb skapas. Ett annat framtidsyrke på den digitala marknadsplatsen är till exempel Virtual Store Sherpa – en guide i den digitala butiken. Någon som kan ge, till exempel, modetips och rekommendera olika produkter beroende på kundens behov.

Exakt hur den framtida e-handeln kommer se ut är svårt att svara på. Men många är inne på att den kommer påminna om ett TV-spel:

För handeln innebär denna tjänst bland annat att det blir möjligt för kunder att vandra runt i virtuella butiker eller att se hur en viss vara skulle se ut i det egna hemmet. – Dagens Handel